IGNÁC - STAREC, Špidlík Tomáš

 

IGNÁC - STAREC, Špidlík Tomáš, Refugium, Velehrad 2005

 



 

https://lh5.googleusercontent.com/WMDLPI71T62bGanoQ_LgOSakY6ZfbiTAbyBxlqLVczWjRPokr1ZF48nWowRJBBBeQx-8SrTW-h86N1zzQWKAMrjhRnkex-bgaGzxLhhkDV_JrBO0RjJTRiCB2MMqafS3rrAFmJMÚtlá knížečka o srovnání Ignáce z Loyoly s ruskými starci, ve smyslu metody jejich duchovního doprovázení žáků a svěřujících se křesťanů, patří do řady knih vydávaných systematicky nakl. Refugium, k tématu východního křesťanství. Jezuita Tomáš Špidlík, zevrubný znalec východní ortodoxní církve a jejích dějin, je jakýmsi zaštiťovatelem tohoto zaměření jezuitského nakladatelství.

 

Autor se v knize zabývá Ignácovou postavou jako duchovního otce, zákonodárce, představeného řádu, a průběžně zakladatele jezuitů srovnává s jinými výraznými duchovními postavami východní spirituality (mniši, starci). Popis “duchovního otce” se odvíjí od tohoto širokého pohledu, přičemž je v centru popisu Ignác sám. Duchovní otec musí být vybaven 3mi dary: teologií (poznání Boha - modlitba, kontemplace), diakrisis (rozlišování dobra a zla - pokoj, nepokoj v duši, myšlenky, vášně) a cardiognosia (poznání srdce - diorasis -”vidět skrz” srdce 2. - cesta skrze poznání sebe, svého srdce, -nutná “exagoreusis”- otevírání se druhému, duch.otci). Další část knihy se zabývá modlitbou v Ignácově učení (zpyt.svěd., meditace, duch.cv., afekty při mo., rozhovor s Bohem, vůle, rozum, představivost, poloha těla, mo.srdce). Poslední kapitola se zabývá ignaciánskou poslušností (“mrtvola”, “hůl v rukou starce”, posl.vůle, rozumu, představený přejímá zodpovědnost za poslušné skutky podřízených)

 

 

 

Joomla templates by a4joomla