JÁCHYM Z FIORE (cca 1135-1202) Život, názory, dílo, Fabio Troncarelli

 

JÁCHYM Z FIORE (cca 1135-1202) Život, názory, dílo, Fabio Troncarelli, Refugium Velehrad-Roma, Olomouc 2012

 

 

 

https://lh6.googleusercontent.com/g_1hlYthRFNyGG6edw0Wk8q-pLqbcn_qXec4F3ZceyFa5VBs8NNGDWH3STmcS14UFyC37FSKi7nEsMUYvB1TYASTYwz5ufj4qDFzimQuTJaw5TCYCe8F95MYlCO82CV-Útlá knížečka, která se dá za dvě hodiny pozorně pročíst, nás stručně informuje o životě a díle Božího služebníka Jáchyma z Fiore, který má v současné době otevřen proces blahořečení a jímž se zaobírá početná skupina duchovních myslitelů a vědců pro jeho nemalý přínos k vrcholněstředověké křesťanské mystice. Knížka stručně charakterizuje Jáchymův dramatický život jako zprvu cisterciáckého mnicha, později opata zakladatele “Fiorentinů”. Jáchym byl mystik, prorok, duchovní spisovatel (v psaní podporován soudobými papeži), aktivní zasahovatel do společenskéh dění středověké Itálie a potažmo celé křesťanské Evropy. Byl v čilém kontaktu s papeži své doby, se štaufskými císaři, s duchovními osobnostmi. Svým originálním mystickým přístupem k výkladu Písma (“soulad” příběhů a myšlenek Písma) - souvislost příběhů, myšlenek Písma napříč dějinami, přispěl ke způsobu duchovní četby Bible (Liber Concordie Novi ac Veteri Testamenti). Svou trinitární duchovní teologií pak charakterizoval teologii dějin, jíž rozdělil na tři etapy: období Otce, období Syna a období Ducha sv. (“Tři jsou tedy doby světa … První je ta, v níž jsme žili pod zákonem; druhá je ta, vníž žijeme pod milostí; třetí, jejíž příchod je blízký, je ta, v níž budeme žít ve stavu dokonalé milosti. Tedy první probíhal pod vládou nauky, druhá probíhá pod vládou moudrosti a třetí se bude těšit z plnosti intelektu (chápání). První proběhla v otroctví, druhá je příznačná synovskou službou, třetí se bude odvíjet pod korouhví svobody. První se vyznačuje metlami (pohromami), druhá činností, třetí kontemplací (nazíráním). První je poznamenána strachem, druhá vírou, třetí láskou. První je dobou otroků, druhá dobou synů, třetí je vlastní přátelům. První je časem starců, druhá mladých, třetí dětí. První byla osvícena světlem hvězd, druhá onou jitřenkou, v třetí bude zářit plný den. První odpovídá zimě, druhá začátku jara, třetí létu; v první rostly kopřivy, v druhé růže, v třetí budou kvést lilie. První dal osení, druhá klasy, třetí dá zrní. První dodala vodu, druhá víno a třetí bude dodávat olej …    První stav tedy patří Otci, který je stvořitelem všech věcí, druhý Synu, který ráčil sdílet naše bláto, třetí Duchu Svatému, o němž říká apoštol: Kde je Duch Páně, tam je svoboda (2Kor 3,17).” )- “Psalterium decem chordarum” - přirovníní Nejsv. Trojice ke hraní a zpívání žalmů na desetistrunném psalteriu. K prorockému daru hlubšího duchovního výkladu dějin sepsal dílo “Expositio in Apokalypsim”, v němž vidí blízkost příchodu Božího království, tedy naplnění eschatologických očekávání. “Liber figurarum - Kniha obrazů” je pak prostřednictvím symbolů podávaná duchovní pravda dějin, božských tajemství a eschatologie.

 

 

 

Joomla templates by a4joomla