SYMPOSION, Platón

 

SYMPOSION, Platón, Oikoymenh, Praha 1994

 


Obálka titulu Symposion

 

Tato útlá Platónova knížečka vypráví o významném “symposiu” (kultivovaná zábava po hostině, formou dialogu, přičemž se popíjí víno) v domě básníka Agathóna, který vyhrál básnickou soutěž o Dionýsových oslavách. Jako forma zábavy a vzájemného rozhovoru je, že kadý účastník má pronést chvalořeč na boha Eróta. Začíná Faidros (Erós je jeden z nejstarších bohů, podporuje a vzbuzuje lásku, obdiv ke kráse, proměňující ušlechtilost - Alkéstis dobrovolně umírá pro milovaného, tímto činem lásky je navrácena životu), pokračuje Pausaniás (2 Erótové, obecný-láska tělesná, a nebeský-láska duševní, vyhrazena mužům, vzdělávající, vychovávající ke zdokonalení, zdatnosti), dále pak lékař Eryximachos (též 2 Erótové, -harmonie, touha, svornost), potom Aristofanés (dříve “androgynové - válcovití, 4 ruce a nohy, dvě tváře, “měsíční” - měli něco ze slunce-mužský prvek i ze země-ženský prvek, chtějí napadnout na nebesích bohy, Zeus rozhodne je “oslabit” - rozetnout vedví -Apollón jim otočí obličeje, dívají se na své rozdělení, touží po opětném spojení, Zeus jim otáčí pohlavní orgány dopředu, aby se mohli spojovat a plodit - čl. je “symbolon”, ale “nejmužnější” se nežení), pak Agathón (Erós je nejdokonalejší, nejkrásnější bůh), nakonec pak Sokratés (prý mu to bylo zjeveno formou jakéhosi zasvěcení mantinejskou věštkyní Diotymou, -není ani krásný, ani ošklivý, ani vědoucí, ani nevědoucí, syn Pora-důmyslu a Penie-chudoby, je tedy chudobný, ale i zmužilý, žádostivý přemýšlení a vynalézavý, předmětem jeho lásky je “plození v krásnu” moudrosti a ostatní ctnosti, hybná síla rozumových schopností a činností). Pak do hodovní síně vpadne opilý Alkibiadés, který nechce mluvit o Erótovi, ale vyznává obdiv a chválu na Sokrata, jako vítěze nad smyslností a tělem, odhalující nicotnost zdánlivých hodnot, určuje lidskému toužení nové cíle. Ten, kdo kráčí po cestě Erotově je tedy filosof, mající rysy Sokrata.

 

 

 

Joomla templates by a4joomla